تفاوت ورق فابریک و برش خورده

تفاوت ورق فابریک و برش خورده

شیت فابریک و ورق برش خورده
اهیمت دانستن تفاوت این دو محصول

از مهمترین و پر کاربرد ترین محصولات فولادی در صنایع مختلف ورق های فولادی هستند که جزء اصلی مقاطع تخت می باشد. نحوه عرضه و به کارگیری از این محصول یکی از دغدغه های مهم خریداران این محصول است و البته قیمت و کیفیت نوع آلیاژ و سازنده این محصول نیز از دیگر مسائل با اهمیت برای این محصول است. این محصول عموما به دو صورت برش خورده و رول بفروش می رسد که از این نظر در سطح بازار به اسامی مخصوص به آن شناخته می شوند. در اینجا قصد داریم که به تفاوت ورق فابریک و برش خورده بپردازیم.


فهرست مطالب این مقاله
 

برش کاری اصولی ورق ها بسیار با اهمیت است بطوری که مصرف کنندگان حاضر هستند برای آن هزینه پرداخت نمایند ولی اگر این هزینه برای آنها به جهت نگهداری طولانی مدت و جلوگیری از آسیب دیدگی گزاف شود ترجیح می دهند به جای برش دادن آن از ورق فابریک استفاده کنند. بنابراین مصرف کننده برای اینکه ورق بدون خم شدگی ، له شدگی لبه ها و غیره داشته باشد، لازم تا از ورق فابریک استفاده نماید.

شیت فابریک

به ورق های فولادی که از ابتدا تا انتهای تولید با یک ابعاد و در واقع سفارشی تولید می گردند تا حدی که نحوه بسته بندی آن نیز سفارشی انجام می گیرد شیت فابریک می گویند. دقت در برش بالا کیفیت این نو ورق فولادی را افزایش داده از این رو قیمت تمام شده آن نیز نسبت به سایر محصولات مشابه بالاتر خواهد شد. از دلایل دیگری که می توان به متفاوت و خاص بودن شیت فابریک و گران بودن آن نام برد این است که در ورق شیت فابریک شکستگی و کج شدگی وجود ندارد سطح آن بکلی یکنواخت بوده و بسیار مناسب تولید محصولاتی است که از نظر تمیزی و زیبایی بسیار حائز اهمیت هستند.

 
شیت فابریک سیاه
 
– نحوه تولید شیت فابریک :

پس از آنکه نورد گرم ورق فولادی انجام گرفت ، بصورت کلاف جمع آوری می گردد سپس به وسیله دستگاه های مخصوصی با ابعاد و اندازه های داده شده دقیق برش می خورد.

– گرید های شیت فابریک :

منظور از گرید های شیت فابریک در واقع نوع آلیاژ و روش تولید آن است که بیشتر به دو صورت ST37 و ST57 و غیره تولید می شود و به دو صورت شیت فابریک و رول فابریک عرضه می گردند.

– عوامل موثر بر قیمت محصول :

استفاده از روش برش دقیق و همچنین قیمت ماده اولیه هر ورق فولادی ای که آن ورق سیاه است ، طبیعتا تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصول دارد اما نسبت به کارایی مقرون به صرفه بوده و در اکثر موارد با وجود قیمت بالا متقاضیان مناسبی داشته است.

برش خورده

این محصول یکی دیگر از ورق های فولادی پر کاربرد در صنعت است. ورق برش خورده در اثر نورد گرم تختال یا اسلب گداخته شده بوجود می آید به این صورت که اسلب یا تختال را پس از گداخت ، از میان غلطک های بسیاری عبور داده تا به ورق با ضخامت های متنوع تبدیل گردد سپس آن را بصورت رول بفروش رسانده و بعد فقط از طول برش می خورند.

عوامل موثر بر قیمت ورق برش خورده نیز مانند شیت فابریک با نحوه تولید و قیمت مواد اولیه آن ارتباط مستقیم دارد. همچنین قیمت سایر محصولات بنیادی تولید آهن مانند قیمت شمش ، ورق سیاه و غیره نیز بمانند شیت فابریک بر روی قیمت نهایی آن تاثیر گذار است. در ادامه به بررسی کاربرد هر یک از این دو محصول در صنعت می پردازیم.

کاربرد شیت فابریک و برش خورده

هر دو نوع ورق توضیح داده شده تفاوت آنچنان زیادی باهم ندارند تنها شیت فابریک از هر لحاظ تمیز تر است و این دو محصول در موارد زیر کاربرد دارد .

  1. در صنایع ساختمان سازی
  2. تولید مخازن بزرگ صنعتی
  3. ساخت تانکر
  4. در تولید خودرو و کشتی سازی
  5. همچنین تولید لوازم خانگی
  6. پل سازی و راه سازی

مورد استفاده قرار می گیرند .همچنین لازم به ذکر است که در صنت ساختمان سازی بیشتر از ورق برش خورده معمولی بیشتر استفاده می شود. در ساختمان سازی بغیر از تیرآهن و میلگرد ، از قوطی و پروفیل های ساختمانی که ضخامت های بالاتری دارند استفاده می شود این قوطی و پروفیل ها از ورق آهنی برشی ساخته شده اند. از میان ورق برش خورده و شیت فابریک نوع روغنی آنها بدلیل ظاهر صیقلی و صافی که دارد در صنایع خودرو سازی و تولید لوازم خانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق فولادی در حال برش

چه تفاوت هایی دارند ؟

همانطور که قبلا توضیح دادیم ، تفاوت های آنها در نحوه تولید ورق برش خورده و شیت فابریک می باشد. ورق برش خورده پس از رول شدن و عرضه شدن توسط کارخانه جات دیگری که آن را بصورت رول خریداری کرده اند برش داده که عموما برش تمیزی نخواهد داشت اما شیت فابریک از ابتدا در کارخانه مبدا تولید و اندازه و با دستگاه های مخصوصی بصورت تمیز برش می خورند یا در نهایت اگر ورق فابریک بصورت رول بخواهد عرضه شود عرض آن و لبه آن بصورت مرتب و یکسان است.

از دیگر تفاوت هایی که این دو محصول با یکدیگر دارند ، قیمت آن ها است. ارزش شیت فابریک بدلیل اینکه مزیت های بیشتری دارد که یکی از آن مزیت ها برش بدون غلط و کاملا دقیق آن است ، از نظر قیمتی نسبت به ورق برشی که توسط اپراتور انجام میگیرد گران قیمت تر است. چنانچه کار برش توسط افراد غیر متخصص با دستگاه های قدیمی برش خورده شود ، ورق فولادی موج برداشته و از قیمت آن کاسته خواهد شد.

خلاصه تفاوت این دو نوع محصول به شرح زیر است :
  1. نحوه عرضه شیت فابریک در کارخانه از ابتدا برش خورده است ؛ در صورتی که ورق برش خورده بعدا در محل کارخانه خریدار و یا در کارگاه برشکاری ، برش می خورد.
  2. قیمت شیت فابریک بدلیل مزیت های گفته شده ، بالاتر است و در عین حال راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. شیت فابریک توسط کارشناسان و با دقت بالا توسط دستگاه های جدید انجام می گیرد در صورتی که برشکاری محصولات دیگر توسط اپراتور که می تواند خطاهای انسانی را در پی داشته باشد؛ انجام می گیرد این اپراتور ها معمولا بدون دانش قبلی تنها به ابعاد طولی داده شده ورق ها را برش داده و از دقت لازم برخوردار نخواهند بود.
نحوه قرار گیری تیغه های قیچی یا گیوتین هنگام برش

با تعاریف و توصیفاتی که از این دو محصول داشتیم برای اکثر مصرف کنندگان ورق فولادی ، شیت فابریک توجیح اقتصادی ندارد. بنابراین بیشتر برش کاران از دستگاهی به نام اسلیتر بهره می برند تا هم ورق برش خورده با کیفیت داشته باشند و هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشند.

برشکاری ورق با دستگاه اسلیتر

یکی از پیشرفته ترین و بروز ترین دستگاه های برش ، دستگاه اسلیتر می باشد. این دستگاه نسبت به سرعت انجام کار به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود و بصورت رشته بری و یا برش عادی کار برش را انجام می دهد. اسلیتر در دو نوع سرعت عادی و سرعت بالا موجود است که در دستگاه با سرعت عادی هر دقیقه امکان برش حداکثر ۴۰متر از ورق وجود خواهد داشت. همچنین در دستگاه با سرعت بالا این امکان وجود دارد که اسلیتر حداقل ۱۵۰ شیت در هر دقیقه برش بزند. در این دستگاه خطوط نوار بری بر اساس نو ضخامت ورق مورد نظر به سه دسته خطوط نواربری نازک ، متوسط و ضخیم تقسیم بندی می شود.

چه ورق هایی توسط اسلیتر برش می خورند؟

انواع شیت های سیاه ، ورق روغنی ، گالوانیزه و رنگی را می توان با دستگاه برش اسلیتر برش داده و شیت فابریک از هرکدام از این نوع ورق ها بدست آورد. البته سایر محصولاتی که بوسیله این نوع ورق ها تولید می گردند مانند شیت های شیروانی نیز قابل برش هستند. بنابراین کلیه ورق های فولادی که در صنایع تولید لوازم خانگی ، خودروسازی و از همه مهم تر تولید لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می گیرند با این دستگاه برش داده می شوند.

بیشتر کارخانه های تولید شیت فابریک و یا ورق برش خورده از این دستگاه اسلیتر بهره می برند این امر کمک می کند تا با وجود تکنولوژی بالای این وسیله ، ورق هایی با ضخامت های مختلف تنها با یک دستگاه برش خورده تا در نهایت ورقی با برش تمیز بدون ناهمواری تحویل نماید.

 
نحوه قرار گیری تیغه های قیچی یا گیوتین هنگام برش

شیت فابریک یا برش خورده؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بفهمیم که کاربرد ورق موردنظر ما چیست.بطور مثال شیت فابریک مناسب کار های کوچک و کم اهمیت مناسب نیست و پیشنهاد می شود که از همان رول فرم هایی که با اسلیتر برش می خورد استفاده شود. اما ابعاد و اندازه شیت فابریک بطبع دقیق تر و استفاده از آن راحت تر از ورق برش خورده معمولی است. همچنین سایر محصولاتی که در کارخانه به صورت فابریک از ورق فایریک تولید می شوند هم قیمت بالاتری نسبت به محصولاتی دارند که با ورق های معمولی برش داده شده تولید شده اند.

جهت جمع بندی در خصوص این دو مدل ورق فولادی باید متذکر شویم که برای تولید ورق در هر دو روش استاندارد هایی وجود دارد که می بایست توسط کارگاه برش زنی رعایت گردند. همچنین شیت فابریک برای تولید محصولاتی است که صاف بودن ورق ، صیقلی بودن ورق و تمیرز بودن و تاب نداشتن آن بسیار مهم بوده و قیمت تمام شده آن محصولات نیز بالاست مانند لوازم خانگی ، اتومبیل و غیره. شما می توانید برای تهیه این محصولات و دریافت مشاوره از قسمت تماس با ما در این وبسایت استفاده نمایید.

آدرس دفتر مرکزی:

تهران - میدان صادقیه - بلوار آیت اله کاشانی - خیابان بهنام.

۰۲۱۴۴۰۳۳۵۱۵
۰۲۱۴۴۰۱۸۸۰۲
۰۲۱۴۴۰۴۰۷۰۱
۰۲۱۴۴۹۷۶۱۹۸

آدرس دفتر فروش:

تهران - بازار آهن شاد آباد - خیابان هاشمی - خیابان ایمن - بلوک ۹ جنوبی - پلاک ۳۶۷.

۰۲۱۶۶۶۷۳۵۵۸
۰۲۱۶۶۶۷۳۵۱۳
۰۲۱۶۶۶۷۲۱۷۷

© ۲۰۲۳ کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ بوده و متعلق به شرکت توسعه سبز ارکید است

آدرس دفتر مرکزی:

تهران - میدان صادقیه - بلوار آیت اله کاشانی - خیابان بهنام.

۰۲۱۴۴۰۳۳۵۱۵
۰۲۱۴۴۰۱۸۸۰۲
۰۲۱۴۴۰۴۰۷۰۱
۰۲۱۴۴۹۷۶۱۹۸

آدرس دفتر فروش:

تهران - بازار آهن شادآباد - خیابان هاشمی - خیابان ایمن - بلوک ۹ جنوبی پلاک ۳۶۷

۰۲۱۶۶۶۷۳۵۵۸
۰۲۱۶۶۶۷۳۵۱۳
۰۲۱۶۶۶۷۲۱۷۷

© ۲۰۲۳ کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ بوده و متعلق به شرکت توسعه سبز ارکید است و هرگونه کپی برداری از مطالب وب سایت بدون ذکر منبع ممنوع است.
error: محتوا محافظت شده است !